Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


fredag 13 november 2015

Rapport från 2 dagars jakt



Då är vi igång igen efter skavanken med skärskadan på baktassen efter rajastrand.
I förrgår var jag och gammelhusse ute med iso på mosjön, han kom ganska snabbt på slag, där han också ganska snabbt slog en ring slaget, och började sen nöta inne i ringen, efter 2 timmar började jag misströsta att han missat ett utspår, men tji fick jag, mitt inne i den totalt genommålade slaget på pejlskärmen kom ett ivrigt synpåstick, haren visade sig snabbt och jag hade flera drömlägen att ta kanonbilder på riktigt nära håll men tekniken gjorde inget annat än strula denna dag.
Iso körde den bra iaf i 90-100min, lite het efter att han vilat så blev nån onödig försprigning men han körde den rätt hårt ändå och 5e gången jag såg den fölg den in i skogen där den förvann 30m in sist vi hade upp den, och exakt samma hände nu, iso tystnade och kom tillbaka till mig, lite märkligt men jag är rätt säker den kryper.
Blev en bra genomkörare första släppet på länge.

Idag så provade vi igen ovanför Östanskär, jag iso och örjan denna gång. Släppte ca 08.00, kom på slag ca 08.30, i rejäl mjölkdimma. Slaget for 700m neråt för att han tillslut hamnade 900m uppåt och där reste han 11.50. 12.30 öppnade sig himlen och det kom ett rejält iskallt hällregn, vi stod där och passade på haren blöta in på bara skinnet, iso körde den i en repris på ca 100min, fick en tapp på ca 15 min, körde sen 30 min igen innan han tystnar, jag ser han snor lite snävt och sen står det ståndskall på pejlen, iso kommer sen ganska snabbt rakt ner på mig på vägen. Jag är rätt säker att haren även denna gång sökte skydd för både hund och regn.
En relativt lättsam hare å driva (provhare) men dom ska drivas dom med, 130 min i tjock rå dimma och spöregn och där de pendlade mellan plus å minus.
Nu är han lite tass öm, är hårt på myrar framförallt på morgontimmarna, men tassarna ser bra ut så ingen fara på taket. Blir lite vila i vilket fall som helst då de stundar lite jobb mm. Måndag el tisdag kör vi nog igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar