Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


söndag 20 september 2015

Sista förberedande passet

I lördags gjorde vi en jakt i Härnösand, ett sista släpp inför KM på Lördag och Söndag.
Släppte Iso och han sökte ut bra direkt, kom på slag ganska snabbt och hade ett slagarbete på ca 400m under helt ok tempo innan upptaget kom. Första bukten ca 800m ner på väg där haren tog vägen ca 400m, iso tog vägen och avhoppet direkt och drevet gick mot upptaget, sen vidare i en bukt som blev innan det stannade till nästan 2 km, han hamnade efter lite vägspring och grustagsspring alldeles för nära E4. Trots viltstängsel och att haren aldrig går ut dit så är det olustigt och jag bestämde mig för att koppla. Han fick ihop ca 80 min med en repris på 70min och sen ca 10min med 20min tappt emellan.

For och släppte om och han sökte lite snävt till en början men ökade sen ut och tog med några "heta"ställen i söket men inga slag verkade finnas, kanske låg haren efter allt regn som varit och som kom efteråt. Han fick göra nästa 4 mil ändå och det var bra han fick det i benen.

Nu vilar vi och laddar batterierna så ska han va på tå på Lördag, har inga jätte förhoppningar, är duktiga hundar med så blir väldigt svårt att slå sig in bland de 3 som går till DM.
Men sålänge vi är i skogen kan allt hända, har han lite med sig att få en något sådär normal hare så vet man aldrig.

Vi hör av oss till helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar