Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


lördag 17 januari 2015

Då fick vi äntligen tid att göra en tur igen.

-Vi far ut en sväng sa jag till fadern, han måste få ut röra sig nu, skiter i att det snöade å blåste natten mot släpp. Sagt och gjort så fick vi pågrund av oplogade vägar släppa där jag inte släppt förr, iso med mängder av överskott for iväg och efter bara några minuter såg jag att de var nåt lurt på höger sidan 300meter då han slog tre ringar runt ett ställe, blåste sen ner på vägen framför där farsan står på bilden,ner på vänster sida och sen upp direkt lite längre fram och så klippte han i och drevet var igång. Då var kl 09. Sen gick drevet tapptfritt i 80min, blev en tappt på 10-15min kanske vid upptaget sen rullade det på igen nån timme, eller nån timme..många timmar, jag slutade räkna tapptminuter och sånt men nån dötappt var de aldrig, om än flera tappter. Men klockan 21.00 ringde jag upp halsbandet (tracker) och då drev han för fullt, i samma veva så slutade halsbandet och fungera och han hade då riktigt på oss som åkt runt marken för att komma i närheten från annat håll då haren bytte buktområde efter första halvan av dagen. Vi försökte förjäves få haren i pass under dagen, han for över vägen flera gånger men vi var 2a hela tiden. Klockan 21.30 ca kom nog iso på mina spår i mörkret och bröt drevet, jag hade vart ut och försökt närma mig drevet i mörkret med ficklampa fasttejpad på skallen och med mobil med karta med dålig mottagning i handen, men var tvungen leta mig tillbaka.
Det var den "fara ut en sväng",
Han vill nog vila lite idag får vi se om de är före till veckan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar