Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


lördag 23 november 2013

Lördagsjakt! Iso är verkligen tillbaka och levererade igen men haren vann tillslut ändå.



Åkte till härnösand idag med arbetskompisen Tomas, vi släppte Iso 07.40 och han kom på slag 07.50.
Runt kl 08.10 kom troligtvis upptaget, men vi hörde honom först 08.20, for över 1km i upptaget och vi åkte efter, och mycket riktigt gick drevet där och det visade sig tillslut även vara hare när haren kommer bakom ryggen på oss, tomas siktar å tänker skjuta men haren sitter  bredvid min bil och det var lite busk emellan. Haren fick fortsätta, han drog 1km bukt igen och jag åkte efter med bilen pga att vi har vattendrag och tjärnar som jag var osäker på isarna, väl framme driver iso för fullt, jag står i en korsning och lyssnar, ser på gps att det är i andra änden på vägen och påväg samma sväng som på morgonen bort mot tomas där han står på pass, startar bilen och åker bort mot tomas och grustaget men tittar på gps medans jag kör och ser iso driva ut till vägkorsningen jag stått i med bilen..typiskt! Nu kommer det bli pannkaka med avgasridå längs hela vägen, han slår 2 snabba ringar runt korsningen, innan han stannar på vägen och sakta börjar avancera framåt tyst mot där jag stannat med bilen och där jag kört..tänkte han måste vara ute å cykla, haren måste isådanafall sprungit efter bilen i princip, så 100m innan han kommit fram till bilen så tvärvinklar han upp i skogen och drar igång å driver på en gång..då vart jag impad, klockrent! Sen blev det nån bukt till, och haren gick förbi tomas inne i gleslövskog med iso 1 min efter, tyvärr utom skotthåll, sen drog haren ut mot asfalten där det gick folk med hundar, bilar körde så jag gick dit å kopplade iso. Då hade han kört haren i 3timmar med två noterbara tappter på ca 10min..mycket bra! Vi gick upp på skogen och släppte 12.20 för och ev hitta en ny hare. 12.30 kom han på slag och jobbade på det till kl 14 då jag gick ikapp honom och kopplade så vi skulle slippa jakt i mörkret.
En bra dag trots att haren gick stort och inte ville komma i pass. Vi laddar och tar nya tag, imorgon lovas stark vind så vi vilar nog till onsdag och torsdag.
Filmade en del idag, men lämnade kameran efter ca halva drevtiden då jag for bort mot isarna, drog ihop en liten film av några klipp här uppe, ingen hare tyvärr, mest bara hundskall och lite prat, men lite utav dan iaf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar