Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


lördag 26 oktober 2013

Då har vi vart i skogen igen i två dagar, torsdag och fredag.

I torsdags åkte vi upp till storsela, som "vanligt" eller vad jag nu skall kalla det så var iso lite trängre i söket på mark han inte är särskillt van vid, men sökte väl ändå helt ok, han är ju ute den tid han skall vara ute på ett ungefär, men avstånden (vidden) på söket kunde fått vara lite längre, samt att han har den olaten att istället för att bli tjurigare och tjurigare så blir han mer å mer uppgiven då han inte hittar nåt...detta gör mig fullständigt skogstokig.
Men som vanligt såfort han får nåt i näsan så slår alla cylindrar igång, så även denna dag, han kom på slag som efter 2,5 timme fortfarande inte var löst så vi kopplade å for hem då jag var tvungen att jobba.
Förbannelsen fortsätter...
Igår fredag så hade vi en jakt i Torpshammar med lite olika hund ekipage och medbjudna jägare i olika åldrar, vi var nog ett 20 tal med 2 hamilton 2 finnstövare 1 rysstövare 1 schillerstövare samt en beagel.
Det blev lite rävdrev för två hundar samt ett hardrev men jag samt några fler gick helt slaglösa och iso visade som jag anade lojhet, och verkade energilös..finns ingen glöd..han söker 2mil mellan 8.30-11.30 men det är ingen fart riktigt, ingen gnista...ja ni ser, det är återkommande...jag kan för mitt liv inte förstå, hunn rackarn är ju vältränad så det räcker å blir över...
Har gjort några åtgärder nu, å han får nu vila till Ons då vi skall köra igen, får vi se om det ger resultat eller om vi får fundera vidare..är det nån som har nåt beprövat tips så hör gärna av er.
Har medvetet låtit han jaga mindre i år för att se om han blir bättre då han får vila den mentala biten lite mer, men fan vet om det inte blivit sämre..iaf inte bättre.
Hade nån ide tidigare om det skulle blivit bättre om att åka till Kolåsen på elitprov, för jag vet ju vad han kan, men iår så har de då mest bara vart ett rejält bakslag...bara å nöta på får vi se vad vi hittar på, vill ha en barmarks tvåa på honom, men frågan om vi hinner det, då skall han EXPLODERA nu framöver.
Bild från ifjol i september i kalix, iso drev en hare 3 timmar helt tapptfritt, dagen efter gör han ett fint slagarbete å reser en till hare som han kör ca 40 min i ett kör innan den spårlöst försvinner efter en grusväg.
måtte det vända snart!

Återkommer till veckan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar