Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


tisdag 17 september 2013

Släpp 12 med premiär hare

Igår åkte vi till Hälsingland jag och Iso i nåt man faktiskt får kalla storm, det blåste så träden var dubbelvikta tidvis, regnet var någorlunda stillsamt fram till kl 11 då det tilltog och kl 12 då fullkomligen vräkte det ner, men vi körde ändå!
Började högt upp i åsen med släpp klockan 06, husse var trött å på lite lättretligt humör så när Iso börja dra iväg på nån "rallar" tur var husse sur, han var borta i två turer om ca 40-50 min å troligt är de nåt rävslag han far i, men de tar ju sån tid och närområdet blir inte systematiskt avsökt, han kom ju iaf tillbaka och gjorde några mer lämpliga sökturer på 10-20 min och sökte av området jag ville ha avsökt, när vi ej kom på något så åkte vi en bit längre ner där vi var på slag sist vi var dit, men inte där gick det heller finna några slag denna dag.
In med Iso i bilen och stod i valet och kvalet om jag skulle åka hem, kl var 09.30 och jag skulle jobba på eftermiddagen.
Jaktlusten tog dock över och vi åkte i ilfart ca 1 mil bort till ett annat ställe, där vi gått bet att resa haren två gånger i år i sommartorkan och värmen som varit.
Ut med Iso som drog iväg in i skogen, 40m in ser jag att det är intressant och slagarbetet börjas, 30min senare kommer det efterlängtade upptaget, klockan har då blivit 10.30. Han inleder med en fin repris med tät skallgivning i ca 30min innan det börjar bli lite småtappter här å var, haren väntade in hunden, dubblade och sprang emot honom innan han hoppade av, det blev dock tappter som i de allra flesta fall löstes på mindre än 5min, han jobbade lungt och systematiskt utan massa tok försprigningar vilket var skönt att skåda.
Så bestämde jag mig för att ställa mig på pass, upp i skogen där haren passerat tidigare, rätt vad det är så ser jag nåt blänka till bakom mig, haren är då jämnsides påväg rakt mot iso som var kanske 150m bort i fullt drev, jag skjuter men bommen är total, iso tar dock löpan klockrent och drevet fortsätter i ca 10 min innan det blir en tappt på ca 20min nere vid ån, han löser den dock och drevet är åter igång, haren går i samma spår för tredje gången nere vid ån ut mot ett stort gräshygge och en intillligande vändplan, där uppstår så en tappt till på ca 20min innan jag hör och ser iso avancera och plocka sig in på haren som nu gått å lagt sig, jag står på samma pass som tidigare, klockan har slagit 13.30 och regnet vräker ner och vinden är om möjligt än värre. Med 1 timmes bilresa hem och starttid på jobbet kl 16 så var goda råd dyra, men iso gjorde mig inte besviken, efter att ha plockat sig ikapp och börjat öka takten på skallet ser jag en lite stel hare komma smygande upp från branten..PANG! Ett säkert skott och haren ligger på den vita mossan.
Iso kommer strax efter och försöker mosa haren, han äter nog upp den inom 2 minuter om man inte är där och plockar av honom den.
En snabb passning av haren och en språngmarsch till bilen, av med lite kläder som nu är helt genomblöta för att styra kosan hemåt. 15.20 landar vi så åter i Sundsvall, in med hund å hare och sen iväg på jobbet för lite arbete framåt midnatt innan man äntligen fick landa i sängen nöjd och belåten med dagen.
Skall man sammanfatta drevet i tid idag så skulle en kvalificerad gissning vara 2,5timmes drev och 1 timmes tapptid på ett ungefär då det var bössan och inte klockan i första hand som gällde denna dag!

Nu kommer vi ta det ganska lungt, köra ett släpp ev om vädret är bättre på Torsdag, sen blir det vila över helgen innan vi kör en bensträckare på Måndag, sen skall det vilas och laddas inför zonprovet 28-29/9.
Hoppas vi att Iso är redo då, jag har iallafall bra vibrationer även om vi mycket väl vet att prov är prov.

På återhörande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar