Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


söndag 28 oktober 2012

släpp 23,24,25 nu i Hoting

Tidigt i Fredags morse så åkte jag Iso och gammelhusse upp till jaktlaget på Stenhällan.
Jag släppte Iso när vi kom upp och ganska omgående så började det blåsa riktigt rejält och snöa, iso låg ute och sökte hela tiden och var borta flera långa svängar utan att komma på slag, påväg hem mot stugan i snöyran så kände han nåt plötsligt under snön som han rotade på med i ca 2 tim innan jag kopplade honom då det återstog två jaktdagar och chansen till upptag var liten.
Lördag morgon så åkte jag på ett annat ställe och Iso sökte igenom området vi var på utan resultat, hade sett spår på fredag morgon innan snöfallet på andra sidan sjön vi var vid men nu skulle vi hålla oss på denna sidan då dom jagade älg på andra sidan.
Jag tog tillslut Iso i bilen och åkte längre in på marken och kom där på ett harspår ganska snabbt som jag släppte honom på, och 20min senare var haren på benen, den buktade sen mestadels på en myra med 2 utsvävningar till stället vi varit på morgonen, myren var så risig å stygg så det gick inte att gå in på den och bäckar gick kors och tvärs, där inne var det stigar åt alla håll tillslut enl gps och iso höll haren i över två timmar därinne med några kortare tappter, jag passade alldeles utanför men haren for förbi mig alldeles innanför vid några tillfällen utan att jag kom till nån chans.
Rätt vad det är så släpper iso drevet och går rakt tillbaka till platsen där jag har ryggsäcken och låter sig såklart väl smaka av det som låg däri.
Jag kommer på han då jag rusat upp från där jag stog på pass..satans jävla tilltag! Kan tala om att det kokade i vareviga jävla bloddroppe i kroppen.
Han gör ett kanondrev, jag hela dagen gör att riktigt bra tills vi detta händer..kan inte förklara vad som tog åt han, har väl aldrig bara lämnat ett drev sådär, finns björn där, å dom är han ju livrädd så kan vara en förklaring men känns hopplöst att gissa.
Bara att ladda för dagens jakt, vaknade till -12c och två dagar gammal snö, klarblåhimmel och solsken samt vindstilla. Släpper Iso på nytt ställe och efter 1tim kommer han på nåt som luktar, jag ser inga spår men han rotar under snön, när han rotat i över två timmar går jag bort mot området där han är, då ser jag att han kommit till en plats där det finns lite harspår som syns, jag slår en ring runt området och hittar snabbt ett inspår och när ringen är slagen även vad som verkar vara ett utspår, men när jag lyfter blicken ligger haren och trycker under en gran 1meter ifrån mig, jag plockar upp tel och ska filma men då jag lyfter den så sticker haren, iso som är en bit ifrån blir dit ropad och så är det igång (se film)
ca 90min senare kommer haren på vägen där den sprungit tre gånger innan, jag skjuter ett skott framifrån som slår framför, men hinner med en smäll till och haren blir skadad men inte kvar på platsen, iso kommer i fullt drev 30sekunder senare men ser inte haren som sakta hoppar iväg bredvid honom, han kommer iaf ganska snabbt på spåret och en sjuhelsikes drev går i ca 10-15min innan det blir tvärstopp på en myr.
Jag går snabbt ner och hittar Iso och haren död.
Han gjorde ett bra drev och fick lösa många vägsprigningar vilket han löste snabbt och effektivt på bra sett.






Det blev en bra helg kort och gott! Nu blir det nog vila till lördag morgon då vi åter åker uppöver till Sunnansjögårdens jakt och fiskecamp för harjakt och älgjakt för ungdomar i samarbete med jägareförbundet och västernorrlandslänsstövarklubb.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar