Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


onsdag 26 september 2012

släpp 16

Så hade vi vilat en vecka från skogen, och vi var sugna på att köra igen..tyvärr ville vädergudarna pissa på oss i stortsett hela dagen och blåsa lite friskt från olika håll..men ingenting stoppar oss!! ;-) Iaf inte husse :-)
Släpp 07.00 slag 07.10..jag invigde min nya kaffepanna och satt där i regnet och eldade medans Iso nötte på slaget för fulla muggar..efter första 5 km på gps hade han en snittfart på slaget på 3,44km/tim..han flyger inte fram direkt, vilket inte behöver vara nån nackdel.
Kl 09.30 började vi misströsta, iso kom in totalt genom blöt å tittade lite vädjande på mig så jag packade ihop och slog en lov genom slagområdet, hittade både stora och små harskitar och iso fortsatte söka..kl 11 ser jag hur han efter lite rotande bär iväg utom hörhåll, rakt ner förbi där vi har bilen och ner tillslut på asfaltsvägen som går till sommarstugorna  vid havet....suck...jag gick ner och ställde mig i korsningen med laddad bössa ifall tussen skulle visa sig men istället kom iso förbi på tappten så jag tog fast honom och åkte hem..ser inget nöje att jaga på asfalt bland stugor och bilar.
Men han jobbar ändå bra, givetvis behöver han bli lite effektivare på slagen men tycker ändå han jobbar "rätt", med mer rutin kommer ju även detta.
Fast hararna sitter ändå hårdare iår kan jag tycka, känslan från fjolåret är att vi kanske hade en snitt tid på 20-30min från att han kom på slag innan upptaget kom, iår är det nog 1,5-2 timmar..och då har han ändå bättre fart, bättre sök å vad jag kan läsa av garmin ett mer systematiskt slagarbete än ifjol.

Nu vilar vi iaf lite igen så får vi se vad nästa äventyr blir! Till veckan ska vi nog iaf jaga tillsammans med Topsygårdens Twix och hans husse valter, skall bli riktigt kul!


PÅ ÅTERHÖRANDE!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar