Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


lördag 29 september 2012

Jaktprov x 2

Igår fredags gick jag och Iso jaktprov, vi höll till i tynderö ut mot havet och dömde gjorde Mats Söderqvist.
Fina marker och en fin morgon mötte oss med lite morgonfrost.
Iso for troligtvis efter ett rävslag direkt på släpp 1,3km, men kom tillbaka efter ett tag, slog ut lite på höger sida om vägen som vi senare gick ner på in i området.
Vi gick sen istort hela dagen utan att han visade intresse för något, men när allt hopp var ute, solen lyste från klarblå himmel och tempretauren nåt säkert 15-16grader i solen så ser jag hur han kommer på ett slag som luktar rejält.
15min senare kommer påsticket ca 200m från bilen på vänster sida där han inte slog ut på morgonen då han drog efter rävslagen... så nu när solen sken å värmen hade kommit så hör jag redan efter ett tag att det luktar dåligt och att haren springer på och gör avhopp efter avhopp, han får ihop ca 50min utan noterbar tappt innan det tar riktigt stopp..
Tiden rinner iväg, och när jag ser på klockan att det vart 58min tappt vänder jag mig mot domaren och tänker precis öppna munnen för att säga att jag tänker ropa in honom så river han i nedanför oss!
1 minut från dötappt..vi bara skakade på huvudet och skratta, men det blev ingen långvarig glädje då det gick ca 4 min och tvärstopp i bergskanten nedanför oss...dagen slut och vi gav upp.
Blev ett 3e pris och föreslagna 52 eg om jag inte minns fel..hade han då farit ut på vänsterflajen på morgonen hade han ju kommit på det slaget direkt när vädret var kallt å frostigt, troligtvis hade det gått bättre då, ganska så säkert...men oturen självklart kombinerat med ett litet tillkortakommande grinar oss i ansiktet åter igen.

Idag dömde jag zonprov, slutade med okänt drevdjur och 25 eg för våran del.

Se resultat på västernorrlandsstövarklubbs hemsidan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar