Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


torsdag 6 oktober 2011

Kanon dag av Iso! Mulet väder, dimmigt å lite stril regn i omgångar plus 10c


Utsikt från dagens första "avlyssningsområde"




Idag åkte jag och Iso till Härnösand, släppte vid bilen i det område jag hade tänkt gå, iso försvann direkt vid släppet å jag drog mig upp mot tjärnen jag hade tänkt jaga kring, men iso ville annat, när jag kommer upp så ser jag på gps att han sökt sig 1,5km bort, ser dessutom att han troligen kommit på slag. Avvaktar ett tag innan jag sakta drar mig upp i berget för att komma på förhåll om han får upp, har haft en gammelhare på samma ställe som iso var på som dragit rakt upp i berget å som resulterat i dötappt, men jag anade vart han skulle gå så jag ställde mig där då jag borde höra skapligt. Kommer så upp på toppen å hör då Iso driva 700m bort, men drevet verkar hålla sig därnere så jag drar mig neråt, kommer ner på en vändplan å möter haren, en lite 2a el 3e kullare, iso kommer 2min efter, går ytterligare en bukt då jag helt plötsligt har haren sittandes bredvid mig på 15min, lät kaliber 12 tala och iso kom 30sek e
fter En primerings hare då han sökt och tagit upp på ett riktigt bra sätt, även om det inte var just där jag hade tänkt.


Haren då jag kom ner på vägen

Haren andra gången

Vi gjorde promenad tillbaka till bilen och lade in haren i bilen för att åter dra oss upp mot området jag hade tänkt släppa på morgonen, jag gör en liten brasa å tar en kopp kaffe då jag hör Iso trumma igång en bit ner i skogen, drevet buktar fint å passerar vägen flera gånger som han löser snabbt och effektivt, bössan lämnade jag i bilen å tog fram jaktprovs protokollet och pennan istf och kunde notera att dagens andra drev blev 120min med en noterbar tappt på 6min samt några 3 och 4 minuters tappter, det gick helt enkelt kanon, kopplade och åkte hem sen han fått en tappt uppe i berget som verkade ta lite tid.

Filmen är strax innan han får en längre tappt å jag kopplade, då hade han drivit i över 2 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar