Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


torsdag 20 oktober 2011

Hemma igen å äntligen slut på älgjakten!

Ja då hamnade jag framför datorn igen efter en vecka i hälsingland där vi hade älgjakt, samt en vecka hemma nu där det vart full fart med jobb och annat.
Älgjakten gick sådär, jag släppte en ko då vi hade stopp på vuxna djur, i övrigt fick man sitta och grämas över att ha iso i hundgården när vädret var strålande hela veckan.
Dock fick han vara lös 3 em under veckan, 2 första dagarna hamnade jag på ställen där vi inte hittade slag trots att han sökte helt ok med riktigt bra fart, 1,5mil första dagen enl astron samt över 2mil andra dagen, 3e dagen kom vi på slag efter lite tips från lokalfolket, men klockan var 14 när vi kom på plats, frosten hade släppt å löven blåste runt, han jobbade dock förtjänstfullt i nästan 3,5tim på slaget och avverkade ca 2,5mil utan att hitta haren.

På söndagen innan vi skulle hem så fick jag äntligen släppa från morgon, en strålande morgon med -6 klarblå himmel, vindstilla..gick första timmarna utan nåt riktigt resultat, iso började helt plötsligt tackla av lite. Då gjorde vi ett ryck å vek rakt ner i området och rätt vad det är kommer han i full rem med näsan i backen, viker in framför oss och nåt minut senare kommer upptaget framför oss, går i en vid båge med rejält tryck upp där vi vart på morgonen, upp på en ny bryten väg och dötappten var ett faktum, iso låg kvar på tappten i 2 timmar innan jag lyckades kalla in honom på rågången för att vi skule dra oss mot bilen då brukar han alltid följa med när jag avbrutit för honom, men vi kom bara 50m så var han helt plötsligt borta igen, tittar på gps å ser att han är tillbaka i tappt området långt ner, fast nu verkar han gå på nya slag..vi gick till bilen där vi väntade i ca1tim i tron att han skulle ge sig eller att upptaget skulle komma..ser dock att han dragit sig neråt där första upptaget var ungefär så vi åker runt upp på en vändplan så vi skulle komma närmare honom då klockan var 15 på em och vi hade familjerna som stog å stampade för att få åka hem till sundsvall igen. Men Iso ville annat, han nötte på till klockan 16.15 innan jag lyckades springa upp i skogen å skrika fast honom.
Jäkligt synd han inte fick upp lite tidigare, det hade han behövt å förtjänat.

Igår onsdag var vi ut igen fast i härnösand, kom på slag efter 20min och rede ut nattslagen på 25min innan upptaget kom precis där vi ställt bilen på morgonen, så vi kan ha skrämt haren på morgonen för upptaget var struligt å det tog nån minut innan han fick nåt riktigt tag på löpan, drevet gick längs berget och sen över hällarna för att sen ta tvärstopp.
Jag ser iso lämna tappten efter 10 min vilket gjorde mig ytterst fundersam!
Går efter gps till tapptplatsen och iso hade redan gått tillbaka, men fick ett frågetecken på gps, när jag kom fram så ser jag hundrumpan under en sten och iso ivirigt grävande under.
Så det blev ett kryp in efter ca 15min....tråkigt men så kan d vara...gick tillbaka där vi hade startat på morgonen men det blev ingen ordning på någonting så vi åkte hem.
Idag torsdag hade vi tänkt jaga men vi fick ta en familjedag på birsta istf så iso fick vila även om han skulle haft det passet egentligen.
Nu jobbar jag fre,lör, så söndag blir nästa släpp se kör vi till veckan igen..då laddar vi för lite hårdare schema med helst 4 släpp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar