Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


söndag 5 december 2010

Söndags promenad..blir aldrig som man tänkt...

Tänk er då man ligger där i varm säng en söndags morgon och bara vill ligga kvar för att det är så varmt å gött, när frugan helt plötsligt säger åt en att masa sig upp, och pallra sig sig till skogen!!
Ja, det hände imorse, jag var inte så sugen, hade inte tänkt jaga alls idag, möligtvis ta en promenad med Iso i skogen.
Fick väl rulla ur sängen halv 9 ändå, kokade lite vatten tog på lite varma kläder och slängde ner hund pejl och termos i ryggsäcken, man vet aldrig, men bössa mm fick allt vara hemma.

Svängde in på macken på vägen upp och inhandlade lite snus å en smaskig skagen baguette..kallt som tusan hela vägen nästan, ner till -20...brrr...aja, tar en koppel promenad tänkte jag, skönt å röra på sig! Men kommer in på skogen och ser att temperaturen sjunker till -14 och att det skulle mulna på mitt på dagen och att temperaturen skulle stiga ytterligare kändes gott, tog ett varv och såg inga harspår någonstans, dom har nog inte vart upp kanske när snön är på väg in tänkte jag lite.
Lämnade bilen på en vändplan och gick en oskottad skogsbilväg framöver mot en tjärn, tänkte sätta mig längst upp på marken och dricka kaffe, läsa tidning och ta d lungt, Iso fick vara lös då det inte varnå spår i krokarna.
Släppte honom efter 50m, han drog som en avlöning, jag gick sakta efter å filrade, inga spår så det verkar lungt tänkte jag när jag hör ett väckskall en bra bit bort och tätt följt av en upptag..men vad i helvete är det frågan om nu tänkte jag!!
Går raskt fram mot där han vikit av vägen och kommer fram till ett litet oråde med täta buskar, totalt nertrampat och harskit i drivor, ser att iso kört in skallen in i buskarna och där låg troligtvis haren, gick i en bukt på 20min med dålig hörbarhet då det är enorm upplega som tidigare.
Blir problem nere vid ett älgpass vi har och han kommer tillbaka efter nästan 40 min tappt.
Då hade jag ringt in pappa med peltor hörlurar och bössan, iom att han var i stugan.
Jag fattade inte riktigt hur han kunde drula bort haren där mitt i skogen vid en myrkant så jag gick dit med honom en sväng, var det värsta eldoradot med harspår jag sett på många år, som om man släppt en kanin farm lös! Och det mesta gått sista dygnet, drevlöpan kom rakt in i det området och min gissning är att Iso fick problem då han kanske använde ögonen lite mer än näsan när han kom fram vilket gjorde att han inte hittade avhoppet igen.
Han gjorde ett försök igen på 25min innan han tog mina spår tillbaka till bilen och vi åkte hem då hade temperaturen sjunkit till - 11,5 .
Blev en lyckad slapp söndags promenad det där :-( ...Iso fick iaf en 6-7km i benen och husse kanske 1 km:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar