Välkommen

Här inne så berättar vi och delar med oss av vårat liv med Hamiltonstövaren SJCH NOJCH SUCH Topsygårdens Iso.
Vi delar med oss framförallt av våra jaktliga äventyr, men även av det vardagliga livet.
Du är välkommen att följa våra äventyr, och tveka inte att fråga om det är något du undrar över!


torsdag 2 september 2010

1 och 2 september, klart väder, med blåst och 3c på morgonen.

Ja då var det dax igen, att sumera 2 dagar i skogen, eller 1 1/2 rättare sagt.
Igår åkte vi upp vid 04.00 och var i skogen vid 05.00, en fin morgon då regnet nästan hängde kvar från dagen innan, är riktigt regnsjukt på en del av marken nu. Iso var lite dålig i magen i tisdags och kräkts gräs på morgonen, inte så konstigt då han betar som en ko emellan åt och gnager i sig kvist och busk som en bäver , idag brann det dock för husse när han satt som ett (ursäkta uttrycket) jävla fån och mulade i sig gräs och satt kvistar i halsen och såg bara sådär allmänt korkad ut så tålamodet helt enkelt torkade ut totalt och han fick höra både ett och annat, han verkade fatta piken och satt iväg iallafall och kom på slag i en bergskant, jobbade där i nästan 1,5 timme innan han gav upp och vi drog oss 350m ner mot ett hygge, och där vart det full fart igen då vi hittade dessa små kulor (se bild) var borta i 30 min, kom och försvann igen 15min, sen gick jag sakta med honom hygges kanten ner mot bilen, och sen fick dagen vara slut då det började bli varmt av solen. Igår förresten var det ingen fart alls på honom och jag misstänker att hans magproblem giorde att han blev lite loj, så vi avbröt efter ca 2 tim och gick hem, kunde liknas vi en lättare söndags promenad. Hare finns det på marken, men att hitta dom är inte alls så lätt, det berättar verkligehten för oss nästan varje dag :-) Även gamla hundar har problem på förhösten men unnar han verkligen att få lös en hare nu! Unnar mig själv det också! haha..
Efter en seg morgon i skogen igår så bestämde jag att Iso skulle få vila hela dagen och äta 3 lite mindre mål mat under dagen för att få igång magen igen och sova ut, då jag vet att när jag jobbar kväll och kommer hem vid halv tolv på kvällen så kan han inte riktigt slappna av och sova hemma förrens jag kommer hem, och då bli han trött när vi ska iväg strax efter 04 på morgonen. Vi stannade därför kvar i gammelhusses stuga där han i lugn och ro fick sova hela dagen, vilket han också gjorde, sen gick vi och la oss 20.00 för att vara pigga nu till morron.
Och det var som sagt en mycket piggare Iso idag än igår.

Klassisk bild på farfars gamla hagelbössa med hannar och en tjärvedsbrasa, även om det inte är så kallt så är det känslan som gör så mycket med lite eld. Iso blev ju givetvis avundsjuk att jag fick hugga i en stubbe och inte han så han provade att slita lös hela roten på tjärvedstubben som jag lämnat kvar, dock utan resultat, nja inte mer än att han satt nåt i halsen och stod å köjdes som ett annat fjås...gud så jävla trött man blir ibland :-) haha...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar